Motivan ja työ- ja elinkeinoministeriön tiedote,
Kuluttajien energianeuvonta tiedottaa:
Maakunnallinen energianeuvonta on yksi osa-alue
valtakunnallisessa energianeuvontajärjestelmässä, jota Motiva kehittää ja
koordinoi työ- ja elinkeinoministeriön toimeksiannosta. Alueellista toimintaa
kehitetään, jotta kuluttajille olisi tietoa tarjolla oman maakunnan tuottamana
lähipalveluna.
- Maakuntien neuvontapalvelut täydentävät talvella 2013
avattavaa energianeuvonnan portaalia. Verkkoportaali vastaa nopeaan
tiedontarpeeseen ja ohjaa eteenpäin, alueellinen neuvoja puolestaan tuntee
paikalliset olosuhteet sekä lisää neuvontapalvelun näkyvyyttä ja saavutettavuutta,
yksikönpäällikkö Päivi Laitila Motivasta sanoo.
Maakunnan omia resursseja tarvitaan
Kuluvana vuonna alueellinen neuvonta käynnistyi 11
maakunnassa. Palvelun järjestää maakunnan keskuskaupunki itsenäisesti tai
yhteistyössä esimerkiksi alueen muiden kuntien, maakuntaliiton, energiayhtiön
tai muun luotettavan toimijan kanssa.
- Kannustamme alueelliseen yhteistyöhön ja
verkostoitumiseen. Se on järkevää taloudellisesti ja edistää neuvontatyössä
tarvittavan tiedon ja osaamisen levittämisen organisaatiosta toiseen. Hyviä
kokemuksia toimivasta yhteistyöverkostosta on muun muassa Kymenlaaksosta, missä
kaikki alueen kunnat, energia- ja jäteyhtiöt tekevät yhteistyötä neuvonnan
järjestämisessä, Laitila sanoo.
Vuonna 2012 työ- ja elinkeinoministeriö varasi maakunnallisen
neuvonnan järjestämiseen noin 450 000 euroa, ja varauksen odotetaan pysyvän
samansuuruisena ainakin ensi vuonna. Ministeriön osuus alueellisen neuvonnan
järjestämisestä on enimmillään 50 prosenttia.
- Kuluttajien energianeuvonnan kehittymisen kannalta on
tärkeää, että TEM:n rahoitus ja muu rahoitus pystyttäisiin jatkossakin
turvaamaan. Lisäresurssia tuovat muun muassa korjausrakentamisen neuvonta ja
energiayhtiöiden neuvonta. Yhtenä tavoitteena on selvittää voidaanko
energianeuvontaan suunnata jatkossa myös EU:n rakennerahastojen määrärahoja,
ylitarkastaja Annukka Saari TEM:stä sanoo.
Neuvonta on tärkeä osa energia- ja ilmastopolitiikkaa
Neuvonnan vuosipäivänä 13.11.2012 Helsingissä puhunut
teollisuusneuvos Sirkka Vilkamo työ- ja elinkeinoministeriöstä pitää tärkeänä
alueellisten neuvojapalvelujen kehittämistä edelleen. Vaikka palveluja on jo
useimpien suomalaisten saatavilla, osa kuluttajista jää yhä luotettavan
palveluverkoston tavoittamattomiin. Määrätietoista toimintaa tarvitaan
vaikuttavuuden varmistamiseksi.
Kuluttajille kohdistettu energianeuvonta on ollut jo
pitkään tärkeä osa energia- ja ilmastopolitiikkaa. Viime vuosina sen merkitys
on entisestään korostunut eri sektoreiden poliittisissa linjauksissa, kuten
hallituksen ilmasto- ja energiastrategiassa, jota parhaillaan päivitetään ja
kuluttajapoliittisessa ohjelmassa.
- Työ- ja elinkeinoministeriö pitää tärkeänä alueellisten
neuvontapalvelujen kehittämistä edelleen. Määrätietoista toimintaa tarvitaan,
jotta voidaan varmistaa energianeuvonnan vaikuttavuus ja eri toimintamallien
juurruttaminen Suomessa, Saari sanoo.
Tietoa kuluttajien energianeuvonnasta ja hankehausta
vuodelle 2013 Motivan kuluttajaneuvonnan sivuilta.
[http://www.motiva.fi/toimialueet/kuluttajien_energianeuvonta/hankehaku_vuodelle_2013/]
Lisätietoja:
yksikönpäällikkö Päivi Laitila, Motiva Oy, puh. 042 428
1212, paivi.laitila(at)motiva.fi [mailto:paivi.laitila@motiva.fi]
ylitarkastaja Annukka Saari, TEM, puh. 029 506 4189,
annukka.saari(at)tem.fi [mailto:annukka.saari@tem.fi]
19.11.2012