takaisin

Toyotan hybriditekniikka nappasi Ekoauto-vertailussa kaksoisvoiton: selväksi voittajaksi nousi alan pioneeri Toyota Prius ja kakkoseksi Toyota Auris. Vertailuun valittiin 10 tekniikaltaan erilaista autoa. Hybridien lisäksi mukana oli pieni bensiiniauto, dieselautoja sekä bensiinillä ja etanolipolttonesteellä toimiva flexifuel-auto.

EU:n pyrkimystä uusien autojen hiilidioksidipäästöjen laskemiseksi alle 120 grammaan kilometriltä on pidetty vaikeana. Jo nyt myynnissä on kuitenkin useita autoja, joissa 100 g/km:n porras alittuu – Ekoauto 2011 valittiin tästä joukosta. Tuulilasin päätoimittaja Lauri Larmela kertoo, että "Ekoautovertailun kriteeri 100 hiilidioksidigramman päästöistä kilometriä kohden on todella tiukka: vielä kymmenkunta vuotta sitten sitä olisi pidetty aivan mahdottomana".

Testissä hybridiautot nousivat kärkeen, sillä niiden energiataloudellisuutta nostaa jarrutusenergian talteenotto ja hyödyntäminen. Loppupisteistä puolet tuli kulutuksesta, neljännes muista päästöistä ja kymmenesosa suorituskyvystä.

Ekoauton valitsee Tuulilasi-lehden ja Motiva Oy:n kokoama asiantuntijaraati, joka määrittää arvosteluperusteet ja päättää valintaan mukaan otettavat autot. Tuulilasi vastaa autojen mittausten suorittamisesta ja tietojen hankkimisesta.

Ekoautoraati:
  • Tuulilasin päätoimittaja Lauri Larmela (pj);
  • apulaisjohtaja Juhani Intosalmi, Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi;
  • professori Matti Juhala, Aalto-yliopiston teknillinen korkeakoulu, Auto- ja työkonetekniikka;
  • erikoistutkija Juhani Laurikko, VTT, Liikenteen energian käyttö ja ympäristövaikutukset;
  • erikoistutkija Ari Nissinen, Suomen Ympäristökeskus;
  • hallitusneuvos Mikael Nyberg, liikenne- ja viestintäministeriö;
  • asiantuntija Vesa Peltola, Motiva Oy;
  • professori (emeritus) Antti Saarialho;
  • Tuulilasin tutkimuspäällikkö Jorma Viitanen; ja
  • Tuulilasin toimituspäällikkö Tapio Ketonen (raadin sihteeri).

Lisää tietoa Vuoden Ekoauto -vertailusta on Tuulilasin 23.2. ilmestyvässä numerossa ja netissä www.tuulilasi.fi.

Lisätietoja tutkimuksesta antavat:

A-lehdet Oy, Tuulilasin päätoimittaja Lauri Larmela, puh. 050 414 4298, lauri.larmela(at)a-lehdet.fi

Motiva Oy, viestintäjohtaja Jochim Donner, puh. 0400 416 572, jochim.donner(at)motiva.fi

Kuvia:

Ekoauto 2011

Ekoautotilaisuuden esitykset PDF-tiedostoina:

Ekoauto 2011 valinta – tiedotustilaisuuden esitysaineistot

Lisää aiheesta:

Ekoauto 2011 valinta


Aiemmat Ekoautot

2010     Skoda Octavia TDI Greenline
2009    Toyota Yaris
2008    Toyota Prius
2007    Citroën Xsara Picasso HDi
2006     Citroën C1, Peugeot 107 ja Toyota Aygo
2005    Toyota Corolla 1.4 D-4D
2004    VW Passat TDI
2003     Toyota Yaris D-4D
2002    Audi A2 1.2 TDI
2001    VW Polo Classic TDI
2000    Opel Corsa 1.0 Eco
1999    Opel Corsa 1.0 Eco
1998    Seat Toledo TDI
1997     Honda Civic 1.5 V-TEC
1996    Toyota Corolla 1.4 Ecotronic

Tuulilasi-lehti osallistuu myös tieliikenneturvallisuuden parantamiseen olemalla mukana EU:n hankkeessa, jonka tavoitteena on vähentää kuolemia eurooppalaisessa tieliikenteessä. Tuulilasia julkaisee A-lehdet Oy.

Motiva Oy on asiantuntijayritys, joka kannustaa energian ja materiaalien tehokkaaseen ja kestävään käyttöön.

23.2.2011