Lokakuussa Helsingissä avattava K-supermarket Torpparinmäki on ensimmäinen
kauppa maailmassa, jonka yleisvalaistus toteutetaan energiatehokkaalla
ledivalaistusjärjestelmällä. Ruokakesko ja K-ruokakaupat ovat vuosikymmeniä
jatkuneiden energiansäästötoimenpiteidensä ansiosta saavuttaneet merkittäviä
energiansäästöjä ja uusia tapoja säästää energiaa kehitetään jatkuvasti.
K-ryhmä tekee systemaattista ja sitoutunutta työtä energiansäästön hyväksi.
K-ryhmä on allekirjoittanut kaupan alan energiatehokkuussopimuksen ja sitoutunut
säästämään yli 65 miljoonaa kilowattituntia (kWh) vuoden 2016 loppuun mennessä.
- Haluamme olla energiansäästön edelläkävijä. Leditekniikkaa on käytetty
K-ruokakauppojen mainosvaloissa jo useampi vuosi, mutta K-supermarket
Torpparinmäki on ensimmäinen kauppa maailmassa, jonka yleisvalaistus toteutetaan
myymälävalaistukseen suunnitelluilla ledivalaisimilla. Kaupan ledivalaistus
kuluttaa yli 35 prosenttia vähemmän energiaa kuin perinteinen
loistelamppuvalaistus, kertoo Ruokakeskon ylläpitopäällikkö Jari Suuronen.
Energiaa säästävän leditekniikan hyötynä on paitsi vähäinen energiankulutus,
myös valon täsmällisempi kohdentaminen. Lisäksi ledivalot ovat käytössä erittäin
pitkäikäisiä, niiden vaihtoväli on noin kymmenen vuotta. Valaisinta
vaihdettaessa uusitaan vain valaisujärjestelmän ledipaneeli, ei koko
järjestelmää.
K-ruokakaupoissa jatketaan myös pakastekalusteiden varustamista kansilla ja
ovilla, mikä on jo tuottanut merkittäviä tuloksia. Tähän mennessä kansituksilla
saavutettu energiansäästö on vuositasolla 11,6 miljoonaa kilowattituntia (kWh),
mikä vastaa lähes 600 omakotitalon koko vuoden sähkönkulutusta.
- Kilometreissä mitattuna K-ruokakauppojen pakastekalusteissa on kansia ja ovia
jo yli neljän ja puolen kilometrin verran. Kaikki uudet K-ruokakaupat on
vuodesta 2008 alkaen varustettu kannellisilla ja ovellisilla pakastekalusteilla.
Lisäksi jo noin 50 kaupan pakastealtaisiin on asennettu jälkiasennettavat
kannet. Kannellisten altaiden avulla säästyy 30-40 % energiaa kannettomiin
verrattuna, laskee Ruokakeskon ympäristöpäällikkö Timo Jäske.
Merkittävää sähkönsäästöä syntyy sulatuskertojen sekä tarvittavan puhallin- ja
jäähdytystehon vähentymisestä. Tasaisena pysyvän lämpötilan ansiosta kansitus
parantaa myös tavaroiden laatua. Lisäksi koneiden käyttöikä pitenee,
ilmastoinnin säädettävyys kaupan tiloissa paranee ja pölystä johtuva siivous ja
huoltotarve vähenee. Myös käyttö- tai sähkökatkoista aiheutuneet kulut
vähenevät.
Kesko osallistuu valtakunnalliseen energiansäästöviikkoon, jota vietetään
11.-17. lokakuuta. Lue lisää osoitteessa www.motiva.fi.
Keskon pääkaupunkiseudun lehdistötiedote K-supermarket Torpparinmäestä on
luettavissa osoitteessa www.kesko.fi/Media/Tiedotteet/Aluetiedotteet/Paakaupunkiseutu
Lisätietoja:
Ylläpitopäällikkö Jari Suuronen, Ruokakesko Oy, puh. 01053 22271
Ympäristöpäällikkö Timo Jäske, Ruokakesko Oy, puh. 01053 28222
Kesko (www.kesko.fi) on vähittäiskaupan osaaja, joka tuo kauppojensa kautta
elämisen laatua kuluttajien jokaiseen päivään. Keskon ketjutoimintaan kuuluu
noin 2 000 kauppaa Pohjoismaissa, Baltiassa, Venäjällä ja Valko-Venäjällä.
Ruokakesko ja K-ruokakaupat tukevat ja edistävät terveellisiä
ruokailutottumuksia sekä tarjoavat asiakkaille vaihtoehtoja vastuulliseen
kuluttamiseen. Vastuullisuustyön painopisteitä ovat henkilökunnasta
huolehtiminen, vastuullisesti tuotettujen tuotevalikoimien kehittäminen
erityisesti Pirkka-tuotesarjaan, esimerkkeinä Pirkka Reilun kaupan tuotteet,
Pirkka Luomu -tuotteet ja Pirkka ympäristömerkityt tuotteet. Lisäksi Ruokakesko
ja K-ruokakaupat tekevät jatkuvaa työtä energian ja ilmaston säästämiseksi.
Käytössä on K-ryhmän oma K-ympäristökaupan toimintamalli, jossa kiinnitetään
erityistä huomiota kaupan ympäristövaikutusten vähentämiseen. K-ympäristökaupan
toimintamalliin kuuluu jo 460 K-ruokakauppaa. Kaikki Suomen 70 K-citymarketia ja
lähes kaikki K-supermarketit, tällä hetkellä 170 manner-Suomen myymälää, ovat
K-ympäristökauppoja. K-marketeista puolet on mukana mallissa, ja määrä kasvaa
koko ajan.
11.10.2010