takaisin

Hehkulamppu, loistelamppu vai ledilamppu? Tämän päivän suomalaiset arvostavat 
ledilappujen ympäristöystävällisyyttä, osoittaa Philipsin teettämä tuore 
tutkimus. Silti vain reilulta 30 %:lta suomalaisista löytyy kotoa ledilamppuja.

Sekä Suomessa että Tanskassa tutkittiin ihmisten ledituntemusta sekä 
ostopäätökseen vaikuttavia asioita. Suomessa ollaan edelläkävijöitä 
tanskalaisiin verrattuna: tanskalaisista 54 % ei ole koskaan kuullutkaan ledistä 
tai on kuullut sanan, mutta ei tiedä mitä se tarkoittaa. Suomalaisten 
keskuudessa samoin vastasi vain 15 %. Valtaosalla suomalaisista on iästä 
riippumatta jonkinlainen tai hyvä käsitys, mitä ledillä tarkoitetaan.
Suomalainen arvostaa ledilampuissa eniten energiansäästöä ja pitkäikäisyyttä – 
peräti 70 % vastaajista mainitsi jommankumman tai molemmat vaihtoehdot 
kysyttäessä, mikä voisi saada sinut ostamaan ledilampun. Myös ledivalaisimissa 
vastaajat arvostivat selkeästi eniten näitä tekijöitä.

Ledivalaisinta valitessa miehistä 29 % mainitsi uuden tekniikan 
valintaperusteena, kun taas naisista vain 13 % vastasi tällä olevan merkitystä. 
Naisista sen sijaan 24 % voisi ostaa ledivalaisimen tyylikkään muotoilun 
perusteella – miehistä vain 13 % mainitsee muotoilun.

Ledivalaistuksella säästetään ympäristöä, energiaa ja rahaa
Ledivalaistuksessa on monia etuja perinteiseen valaistukseen nähden. 
Ledilamppuihin vaihtamalla energiankulutusta voi vähentää jopa 90 % 
hehkulamppuun verrattuna, mikä pienentää myös ympäristön 
hiilidioksidikuormitusta.

– Ledivalaisimet ja -lamput ovat olleet markkinoilla reilun vuoden. Tulevaisuus 
näyttää valoisalta, sillä ympäristötekijät painottuvat yhä enemmän ja 
ledivalaistukseen siirtyminen tuntuu myös kuluttajan lompakossa pienentyneitä 
sähkölaskuina. Lamput ovat hyvin pitkäikäisiä, joten siinäkin mielessä rahaa 
säästyy. Ledivalo on paitsi ekologinen, myös laadukas vaihtoehto, Key Account 
Manager Petri Kesävaara Philipsiltä kiteyttää.

Vastaajista reilusti yli puolet (60 %) mainitseekin rahansäästöllä olevan 
merkitystä ledilamppua ostettaessa. Rahansäästö painottui sitä enemmän, mitä 
nuoremmasta ikäluokasta oli kyse. 18–34-vuotiasta 67 % mainitsi rahansäästön 
ostoperusteena, kun taas yli 65-vuotiaista vastaajista alle puolet (49 %) 
mainitsi tällä olevan merkitystä.

Internetissä toteutettuun tutkimukseen vastasi 1083 suomalaista ja 1223 
tanskalaista eri puolilta maata. Tutkimuksen toteutti A&B analyse ja teetti 
Philips.

Lisätietoja:
Petri Kesävaara, Key Account Manager, Philips Oy consumer lighting solutions, 
petri.kesavaara(at)philips.com, 09 8676 3346

Kuvia ja tuotetietoja:
Viestintätoimisto AC-Sanafor Oy
Maija Hakala, maija.hakala(at)acsanafor.fi, 050 338 2873
Leena-Mari Tanskanen, leena-mari.tanskanen(at)acsanafor.fi, 050 547 1227

Philips

Royal Philips Electronics (Alankomaat) (NYSE: PHG, AEX: PHI) on kansainvälinen 
terveydenhuolto- ja hyvinvointiratkaisujen tarjoaja, joka keskittyy parantamaan 
ihmisten jokapäiväistä hyvinvointia ajankohtaisten innovaatioiden avulla. 
Maailman johtavana terveydenhuolto-, valaistus- ja lifestyle-ratkaisujen 
tarjoajana Philips yhdistää tuotteissaan teknologian ja muotoilun 
asiakaslähtöisesti sekä toimii tavaramerkkilupauksensa ”sense and simplicity” 
mukaisesti. Pääkonttori sijaitsee Alankomaissa, ja Philipsillä on 116 000 
työntekijää yhteensä yli 60 maassa. Vuonna 2009 yritys saavutti 23 miljardin 
euron liikevaihdon ja se on markkinajohtaja niin lääketieteellisen sydän, 
akuutti- ja kotihoitolaitteiston kuin energiatehokkaiden valaistusratkaisujen ja 
lifestyle- ja hyvinvointituotteidenkin alalla. Tämän lisäksi Philips on vahvassa 
johtavassa asemassa taulutelevisioiden, miesten parranajotuotteiden, 
kannettavien ääni- ja videotuotteiden sekä hammashoitotuotteiden tarjoajana. 
Uutisia Philipsiltä: www.philips.com/newscenterörssinoteerattu Pohjola 
Pankki Oyj. 

16.9.2010