Hehkulamppu, loistelamppu vai ledilamppu? Tämän päivän suomalaiset arvostavat
ledilappujen ympäristöystävällisyyttä, osoittaa Philipsin teettämä tuore
tutkimus. Silti vain reilulta 30 %:lta suomalaisista löytyy kotoa ledilamppuja.
Sekä Suomessa että Tanskassa tutkittiin ihmisten ledituntemusta sekä
ostopäätökseen vaikuttavia asioita. Suomessa ollaan edelläkävijöitä
tanskalaisiin verrattuna: tanskalaisista 54 % ei ole koskaan kuullutkaan ledistä
tai on kuullut sanan, mutta ei tiedä mitä se tarkoittaa. Suomalaisten
keskuudessa samoin vastasi vain 15 %. Valtaosalla suomalaisista on iästä
riippumatta jonkinlainen tai hyvä käsitys, mitä ledillä tarkoitetaan.
Suomalainen arvostaa ledilampuissa eniten energiansäästöä ja pitkäikäisyyttä –
peräti 70 % vastaajista mainitsi jommankumman tai molemmat vaihtoehdot
kysyttäessä, mikä voisi saada sinut ostamaan ledilampun. Myös ledivalaisimissa
vastaajat arvostivat selkeästi eniten näitä tekijöitä.
Ledivalaisinta valitessa miehistä 29 % mainitsi uuden tekniikan
valintaperusteena, kun taas naisista vain 13 % vastasi tällä olevan merkitystä.
Naisista sen sijaan 24 % voisi ostaa ledivalaisimen tyylikkään muotoilun
perusteella – miehistä vain 13 % mainitsee muotoilun.
Ledivalaistuksella säästetään ympäristöä, energiaa ja rahaa
Ledivalaistuksessa on monia etuja perinteiseen valaistukseen nähden.
Ledilamppuihin vaihtamalla energiankulutusta voi vähentää jopa 90 %
hehkulamppuun verrattuna, mikä pienentää myös ympäristön
hiilidioksidikuormitusta.
– Ledivalaisimet ja -lamput ovat olleet markkinoilla reilun vuoden. Tulevaisuus
näyttää valoisalta, sillä ympäristötekijät painottuvat yhä enemmän ja
ledivalaistukseen siirtyminen tuntuu myös kuluttajan lompakossa pienentyneitä
sähkölaskuina. Lamput ovat hyvin pitkäikäisiä, joten siinäkin mielessä rahaa
säästyy. Ledivalo on paitsi ekologinen, myös laadukas vaihtoehto, Key Account
Manager Petri Kesävaara Philipsiltä kiteyttää.
Vastaajista reilusti yli puolet (60 %) mainitseekin rahansäästöllä olevan
merkitystä ledilamppua ostettaessa. Rahansäästö painottui sitä enemmän, mitä
nuoremmasta ikäluokasta oli kyse. 18–34-vuotiasta 67 % mainitsi rahansäästön
ostoperusteena, kun taas yli 65-vuotiaista vastaajista alle puolet (49 %)
mainitsi tällä olevan merkitystä.
Internetissä toteutettuun tutkimukseen vastasi 1083 suomalaista ja 1223
tanskalaista eri puolilta maata. Tutkimuksen toteutti A&B analyse ja teetti
Philips.
Lisätietoja:
Petri Kesävaara, Key Account Manager, Philips Oy consumer lighting solutions,
petri.kesavaara(at)philips.com, 09 8676 3346
Kuvia ja tuotetietoja:
Viestintätoimisto AC-Sanafor Oy
Maija Hakala, maija.hakala(at)acsanafor.fi, 050 338 2873
Leena-Mari Tanskanen, leena-mari.tanskanen(at)acsanafor.fi, 050 547 1227
Philips
Royal Philips Electronics (Alankomaat) (NYSE: PHG, AEX: PHI) on kansainvälinen
terveydenhuolto- ja hyvinvointiratkaisujen tarjoaja, joka keskittyy parantamaan
ihmisten jokapäiväistä hyvinvointia ajankohtaisten innovaatioiden avulla.
Maailman johtavana terveydenhuolto-, valaistus- ja lifestyle-ratkaisujen
tarjoajana Philips yhdistää tuotteissaan teknologian ja muotoilun
asiakaslähtöisesti sekä toimii tavaramerkkilupauksensa ”sense and simplicity”
mukaisesti. Pääkonttori sijaitsee Alankomaissa, ja Philipsillä on 116 000
työntekijää yhteensä yli 60 maassa. Vuonna 2009 yritys saavutti 23 miljardin
euron liikevaihdon ja se on markkinajohtaja niin lääketieteellisen sydän,
akuutti- ja kotihoitolaitteiston kuin energiatehokkaiden valaistusratkaisujen ja
lifestyle- ja hyvinvointituotteidenkin alalla. Tämän lisäksi Philips on vahvassa
johtavassa asemassa taulutelevisioiden, miesten parranajotuotteiden,
kannettavien ääni- ja videotuotteiden sekä hammashoitotuotteiden tarjoajana.
Uutisia Philipsiltä: www.philips.com/newscenterörssinoteerattu Pohjola
Pankki Oyj.
16.9.2010