takaisin

Lokakuussa viikolla 41 vietettävää Energiansäästöviikkoa valmistellaan 
yrityksissä, yhteisöissä ja tänä vuonna myös kotitalouksissa jo hyvää vauhtia. 
Teemaviikon konsepti on täysin uudistunut. Pääpaino on verkkopalvelussa 
annettujen säästötekojen toteuttamisessa ja niiden merkkaamisessa omille 
sivuille, muiden nähtäväksi.

Energiansäästöviikko on uudistunut. Verkkopalvelu www.energiansäästöviikko.fi 
pyrkii houkuttelemaan kampanjaan osallistujat valitsemaan annetuista 
energiansäästövinkeistä omalle yritykselle tai yhteisölle parhaiten sopivat, ja 
kertomaan muille niiden toteuttamisesta. Vinkit on ryhmitelty eri elämänalueille 
- kotiin, kouluun, liikenteeseen, töihin - sopiviksi, ja ne on valittu 
vaikuttavuuden perusteella.

Jos ei kolahda, kerro oma vinkkisi

Palvelun vinkit toimivat samalla myös tarkistuslistana siitä, mihin asioihin 
pitäisi ensisijaisesti kotona tai töissä kiinnittää huomiota. Mikäli asiat ovat 
omassa yhteisössä jo niin hyvällä tolalla, että vinkit tuntuvat itsestään 
selviltä, voi verkkopalvelun kautta jakaa myös oman hyvän käytäntönsä muille. 
Motiva kommentoi lukijoiden vinkkejä, ja poimii niistä parhaat ns. 
”Asiantuntijan poiminnat” -listalle.

Tavoitteena tuplamäärä osallistujia

Energiansäästöviikon osallistujamäärä on vuosien varrella kasvanut tasaisen 
varmasti. Viime vuonna mukana oli ennätysmäiset lähes 400 yhteisöä. Kampanjan 
tavoitteena on tänä vuonna tuplata osallistujamäärä. Tavoitteen saavuttamista 
helpottaa se, että myös kotitaloudet voivat ensimmäistä kertaa osallistua mukaan 
kampanjaan.  

- Energiansäästöviikko on perinteikäs työyhteisötapahtuma, sanoo Motivan 
viestintäpäällikkö Kirsi Gimishanov. - Teemaviikko on ollut hyvä tilaisuus 
järjestää asiakastapahtumia ja työyhteisötempauksia, eikä niitä ole tarkoitus 
jatkossakaan sulkea pois. Halusimme kuitenkin tehdä pienen korjausliikkeen ja 
painottaa kampanjaa ajankohtana, jolloin erityisesti aktivoidutaan tekemään 
oikeita energiansäästötekoja ja mietitään, miten oman yhteisön käytäntöjä voisi 
edelleen viilata paremmiksi, hän jatkaa. 

Lisätietoja:

Motiva Oy
Viestintäpäällikkö Kirsi Gimishanov, puh. 040 4808 223
 
Energiansäästöviikko on joka vuosi lokakuussa, viikolla 41 vietettävä 
teemaviikko, jolloin työyhteisöissä on positiivisen sosiaalisen paineen avulla 
opeteltu hyviä energian säästön käytäntöjä. Viikkoa on vietetty jo yli kymmenen 
vuoden ajan. Kampanja on tänä vuonna kokonaan uudistunut: siinä pyritään 
tekemään konkreettisia tekoja ja kertomaan toteutuksesta myös muille. Myös 
kotitaloudet voivat osallistua kampanjaan. Viikkoa koordinoi Motiva.
www.energiansäästöviikko.fi
www.motiva.fi

16.8.2010