Lokakuussa viikolla 41 vietettävää Energiansäästöviikkoa valmistellaan
yrityksissä, yhteisöissä ja tänä vuonna myös kotitalouksissa jo hyvää vauhtia.
Teemaviikon konsepti on täysin uudistunut. Pääpaino on verkkopalvelussa
annettujen säästötekojen toteuttamisessa ja niiden merkkaamisessa omille
sivuille, muiden nähtäväksi.
Energiansäästöviikko on uudistunut. Verkkopalvelu www.energiansäästöviikko.fi
pyrkii houkuttelemaan kampanjaan osallistujat valitsemaan annetuista
energiansäästövinkeistä omalle yritykselle tai yhteisölle parhaiten sopivat, ja
kertomaan muille niiden toteuttamisesta. Vinkit on ryhmitelty eri elämänalueille
- kotiin, kouluun, liikenteeseen, töihin - sopiviksi, ja ne on valittu
vaikuttavuuden perusteella.
Jos ei kolahda, kerro oma vinkkisi
Palvelun vinkit toimivat samalla myös tarkistuslistana siitä, mihin asioihin
pitäisi ensisijaisesti kotona tai töissä kiinnittää huomiota. Mikäli asiat ovat
omassa yhteisössä jo niin hyvällä tolalla, että vinkit tuntuvat itsestään
selviltä, voi verkkopalvelun kautta jakaa myös oman hyvän käytäntönsä muille.
Motiva kommentoi lukijoiden vinkkejä, ja poimii niistä parhaat ns.
”Asiantuntijan poiminnat” -listalle.
Tavoitteena tuplamäärä osallistujia
Energiansäästöviikon osallistujamäärä on vuosien varrella kasvanut tasaisen
varmasti. Viime vuonna mukana oli ennätysmäiset lähes 400 yhteisöä. Kampanjan
tavoitteena on tänä vuonna tuplata osallistujamäärä. Tavoitteen saavuttamista
helpottaa se, että myös kotitaloudet voivat ensimmäistä kertaa osallistua mukaan
kampanjaan.
- Energiansäästöviikko on perinteikäs työyhteisötapahtuma, sanoo Motivan
viestintäpäällikkö Kirsi Gimishanov. - Teemaviikko on ollut hyvä tilaisuus
järjestää asiakastapahtumia ja työyhteisötempauksia, eikä niitä ole tarkoitus
jatkossakaan sulkea pois. Halusimme kuitenkin tehdä pienen korjausliikkeen ja
painottaa kampanjaa ajankohtana, jolloin erityisesti aktivoidutaan tekemään
oikeita energiansäästötekoja ja mietitään, miten oman yhteisön käytäntöjä voisi
edelleen viilata paremmiksi, hän jatkaa.
Lisätietoja:
Motiva Oy
Viestintäpäällikkö Kirsi Gimishanov, puh. 040 4808 223
Energiansäästöviikko on joka vuosi lokakuussa, viikolla 41 vietettävä
teemaviikko, jolloin työyhteisöissä on positiivisen sosiaalisen paineen avulla
opeteltu hyviä energian säästön käytäntöjä. Viikkoa on vietetty jo yli kymmenen
vuoden ajan. Kampanja on tänä vuonna kokonaan uudistunut: siinä pyritään
tekemään konkreettisia tekoja ja kertomaan toteutuksesta myös muille. Myös
kotitaloudet voivat osallistua kampanjaan. Viikkoa koordinoi Motiva.
www.energiansäästöviikko.fi
www.motiva.fi
16.8.2010