Metsäenergian tuotanto ja käyttö voimalaitosten polttoaineena ja mahdollisesti hyvin nopealla aikataululla myös nestemäisten biopolttoaineiden raaka-aineena kasvaa lähivuosina Suomessa. VTT:n toteuttamassa tutkimushankkeessa luodaan edellytyksiä biopolttoaineterminaalien uusille toimintamalleille huomioiden myös polttoaineiden uudet kuljetusmuodot. Tavoitteena on parantaa polttoaineiden laatua ja lisätä biopolttoaineiden toimitusvarmuutta sekä varmistaa kotimaisten polttoaineiden ympärivuotinen saatavuus.
Bioenergian käyttö kasvaa voimakkaasti Keski-Suomessa Keljonlahden uuden
voimalaitoksen käynnistyttyä tänä vuonna. Keski-Suomen liiton maakunnallinen
Bioenergiasta elinvoimaa -klusteriohjelma on asettanut tavoitteeksi lisätä
biopolttoaineiden käyttöä 4 TWh vuoteen 2015 mennessä Keski-Suomessa.
Bioenergiasta elinvoimaa -ohjelmaan kuuluvan, VTT:n koordinoiman
Bioterminaali-hankkeen tuloksena syntyy toimintamalli
biopolttoaineterminaalista huomioiden metsäpolttoaineiden erilaiset hankinta-,
valmistus- ja toimitusketjut. Hankkeessa huomioidaan bioenergian käytön
lisääntymisestä johtuva kuljetusmatkojen kasvaminen ja vaatimukset
polttoaineen laadunhallinnalle. Projektin aikana testataan ja kehitetään sekä
yksittäisiä haketus- ja murskauslaitteita että laiteketjuja. Hankkeessa
laaditaan myös biopolttoaineterminaalin perustamista ja käyttöä palveleva
käsikirja.
Bioenergiaa on jatkossa hankittava entistä
laajemmalta alueelta sekä Keski-Suomesta että muista lähimaakunnista. Uusilla
kuljetusmuodoilla voidaan laajentaa polttoaineiden hankintaa alueille, joilla
on vapaata biopolttoainereserviä. Metsäpolttoaineiden hankinta- ja
toimitusketjut sekä niitä palveleva terminaalitoiminta luovat esimerkiksi
pohjoiseen Keski-Suomeen uutta yritystoimintaa ja työpaikkoja. Mikäli
suunniteltu Äänekosken ja Haapajärven välisen rataosuuden kunnostus toteutuu,
erilaisten biopolttoaineiden rautatiekuljetukset lisääntyvät. Lastauspaikkojen
yhteydessä toimivien polttoaineterminaalien tavoitteena on varmistaa eri
kuljetusmuotojen edellyttämä riittävä polttoaineiden saatavuus sekä parantaa
biopolttoaineiden toimitusvarmuutta eri olosuhteissa.
Toimivat
polttoaineterminaalit edellyttävät sekä teknistä kehitystyötä että
taloudellisesti kannattavien liiketoimintakonseptien luomista. Terminaalien
tavoitteena on toimittaa riittävän laadukkaita polttoaineita ottamalla
huomioon sekä kuljetusten että voimalaitosten asettamat laatuvaatimukset.
Kuljetusmatkojen ja -kustannusten kasvaessa toimitettavien polttoaineiden
laadunhallinta edellyttää mm. kosteuden alentamista, partikkelikoon
pienentämistä sekä epäpuhtauksien poistamista.
Raaka-aineina
terminaalit voivat käyttää metsäenergiaa eri muodoissa, kuten hakkuutähteitä,
kantoja ja nuorten metsien energiapuuta. Myös metsäteollisuuden erilaisista
sivutuotteista ja peltoenergiasta voidaan terminaaleissa valmistaa
voimalaitospolttoaineita. Varsinkin runsaasti epäpuhtauksia sisältävät kannot
ovat haasteellinen raaka-aine tuottaa puhdasta, voimalaitoksille hyvin
soveltuvaa polttoainetta.
VTT tekee terminaalihankkeessa
yhteistyötä KS Laatuenergia Oy:n kanssa. Yritys on käynnistämässä
Pihtiputaalla uutta biopolttoaineterminaalia, joka toimii pilot-kohteena tämän
projektin kehitys- ja tutkimustyössä. KS Laatuenergia on tehnyt syksyn aikana
terminaalin pohjustus- ja päällystystyöt. Laitteiston asennustyöt ovat
parhaillaan käynnissä. Terminaalissa tullaan mm. testaamaan ja kehittämään
VTT:n ja Jousan Kone Oy:n kehittämää kaksivaiheista murskaintekniikkaa.
Erilaisten lähinnä metsäenergiapohjaisten biopolttoaineiden valmistus ja
toimitukset käynnistyvät Pihtiputaan terminaalissa vuoden 2010 alussa.
Länsi-Suomen
lääninhallitus on myöntänyt hankkeelle rahoitusta Euroopan
aluekehitysrahastosta ja OPM:n hallinnonalan kansallisista varoista. Lisäksi
hanketta rahoittavat KS Laatuenergia Oy, Vapo Oy, Kehittämisyhtiö Witas Oy ja
Saarijärven Seudun Yrityspalvelu Oy sekä VTT. Projekti kestää 1,5 vuotta ja
päättyy vuoden 2010 lopussa.