takaisin

Suomalaisilta löytyy sekä halukkuutta että tahtoa tehdä jotain
ilmastomuutoksen ehkäisemiseksi, jos vain tietäisi mitä tehdä.
Ilmastotalkoot-kampanja ja Porkkanamafia-kuluttajaliike ovat
lanseeranneet Suomi-Ruotsi maaottelun, joka tarjoaa suomalaisille
helpon tavan tarttua toimeen.

Tutkimustulos käy ilmi Taloustutkimuksen tekemästä tutkimuksesta,
jossa selvitettiin suomalaisten asennetta ilmastokysymyksiin. Yli
70 prosenttia vastanneista haluaisi tehdä jotain ilmastomuutoksen
ehkäisemiseksi, mutta ongelmaksi nousi mitä voisi tehdä.

- Suomalaiset ovat samalla tavoin huolissaan ilmastonmuutoksesta
kuin aiemmin. Kansalaisilla ei kuitenkaan ole edes kohtuullisessa
määrin tietoa siitä, mitä he voisivat tehdä henkilökohtaisesti
paremman huomisen puolesta, toteaa projektijohtaja Tuuli Kaskinen
tutkimuksen tilanteesta Ilmastotalkoot- työryhmästä.

Ilmastotalkoilla pyritään eri keinoin muuttamaan suomalaisten
ilmastohuoli teoiksi. Suomessa hiilidioksidipäästöt henkeä kohden
ovat noin 12,7 tonnia, Tilastokeskuksen mukaan Ruotsin vastaava
luku on 5,3 tonnia.

- Olemme päättäneet haastaa kaikki suomalaiset mukaan talkoisiin,
jotta saisimme Ruotsin etumatkaa kurottua kiinni, toteaa Tuuli
Kaskinen.

Yksi keino Tuuli Kaskisen mukaan on tuulienergia, jota
energiayhtiöt tarjoavat asiakkailleen aivan liian niukasti
kysyntään nähden.

Tutkimuksen mukaan yli 60 % suomalaisista uskoo, että
energiayhtiöt tarjoavat tulevaisuudessa enemmän tuulienergiaa ja
80 % olisi valmiita vaihtamaan sähkösopimukseksi tuulisähkön, jos
se vain tapahtuisi kätevästi.

- Todellisuus ei kuitenkaan vastaa ihmisten odotuksia.
Vetoammekin nyt energiayhtiöihin, että ne ottaisivat vakavasti
kansalaisten toiveet ja tarjoaisivat enemmän vaihtoehtoisia
energiamuotoja kuluttajille.

Ruotsi aikoo vähentää päästöjään 40 % vuoteen 2020 mennessä.
Ilmastotalkoilla luodaan pohjaa vastaaville päästövähennyksille
Suomessa. Yhtenä konkreettisena keinona on liittyä Suomen
Ilmastomaajoukkueeseen.

- Tutkimus osoittaa selvästi, että suomalaiset ovat valmiita
siirtämään sähkösopimuksensa sellaiselle yhtiölle, joka lupaa
asiakkailleen tuulivoimalla tuotettua sähköä. Siksi teimmekin
saitin ilmastomaajoukkue.fi ja perustimme maajoukkueen, jotta
ihmisillä olisi niitä välineitä, joita he tutkimuksen perusteella
kaipaavat, toteaa Tuuli Kaskinen.

Taloustutkimus haastatteli tutkimusta varten 782 suomalaista
toukokuun aikana.

Suomen Ilmastomaajoukkueeseen voi ilmoittautua elokuun loppuun
asti osoitteessa http://www.ilmastomaajoukkue.fi. Tiistaina
avatulla sivulla jo yli 400 suomalaista on ilmoittautunut
maajoukkueeseen.

Lisätietoja:

Tuuli Kaskinen, projektijohtaja, Ilmastotalkoot / Helsinki Demos,
puh. 050 5149752 tai tuuli.kaskinen (at) ilmastotalkoot.fi


Kari Roose, Research Director, Taloustutkimus Oy,
puh. 040 509 3447 tai kari.roose (at) taloustutkimus.fi


Saija-Riitta Sadeoja, Porkkanamafian neuvotteluryhmän vetäjä,
puh. 050 327 9097 tai saija.sadeoja (at) gmail.com

Ilmastotalkoot kampanjoi ilmastonmuutoksen hillitsemisen puolesta
ja haastaa suomalaiset talkoisiin pienentämään
hiilidioksidipäästöjään. Ilmastotalkoot on Suomen suurin
ilmastokampanja, joka on kutsunut yhteen Suomen markkinointi- ja
media-alan toimijat sekä muut yritykset antamaan parhaan
panoksensa hankkeen puolesta, ilmaiseksi. Ilmastotalkoot on Demos
Helsingin ideoima ja tuottama hanke.

Kampanjoiden suunnittelusta vastaa seitsemän suomalaista
mainostoimistoa. Kukin mainostoimisto suunnittelee
ilmastonmuutosaiheisen kampanjakokonaisuuden, jonka tarkoituksena
on antaa suomalaisille konkreettisia vinkkejä omiin
ilmastotekoihin.

Porkkanamafia on uuden ajan kuluttajayhteisö, joka kerää
tavalliset kuluttajat yhteen parantaakseen yritysten
energiatehokkuutta. Yhteisön kulutus ohjataan parhaan lupauksen
tehneeseen yritykseen.



12.6.2009